O tom, proč mít web anebo uvažovat o jeho zásadní aktualizaci, jsme psali v předchozím článku. Pojďme si nyní říct, co všechno budou ony stěžejní „maličkosti“, které dělí úspěšný web od šedého průměru.
Pro začátek je dobré si připomenout, že web jako marketingový nástroj představuje vaši vizitku, pomyslnou výkladní skříň vašeho byznysu. Její podoba a obsah o vás zákazníkům leccos napoví. Přesměrování odkazů na neexistující stránky či zanedbaná responzivita obsahu mluví o vaší nedostatečné technologické úrovni – jak asi bude vypadat rychlost zákaznického servisu, pokud si nedokážete „ohlídat“ web? Divoké barvy a chaotická struktura zase nepodpoří vaši image seriózního obchodníka s kvalitním zbožím. Nákup u vás? Ani náhodou…
Rozhodnutí, které vás může poslat ke hvězdám – anebo taky někam jinam…
Jak z toho ven? První krok proto, abyste se před svými zákazníky pyšnili přitažlivým a kvalitním webem, začíná u výběru dodavatele. Pokud vsadíte na „schopného programátora“, který právě dokončil první ročník na informatice a nabízí „hezký web za 5 000 Kč, do týdne hotový“, pravděpodobně vás nemine hořké zklamání, nehledě na úroveň jakéhokoliv dalšího servisu anebo zájmu o následnou návštěvnost.
První zásadní radou tedy musí být – uvažujte nad webem jako dlouhodobou investicí a oslovte profesionály. U webovek, které 24 hodin denně ukazují světu, co jste zač, se jakákoliv snaha o laciné a rychlé řešení nevyplácí. Stejně jako u stavby domu i u tvorby webových stránek má smysl vsadit na maximální možnou kvalitu už od samých základů. Chcete totiž uspět hned na poprvé, ne se několik let rozčilovat nad tím, že vám komín postavili o kousek vedle, než měli - a spíš než poklidně bydlet, tak denně řešit, jak to celé „spravit“.
7 klíčových prvků špičkového webu
Jak poznat toho „pravého dodavatele“? Svoji práci bude soustředit na ty nejstěžejnější prvky, které zaručí perfektní funkčnost i plnění vašich marketingových cílů. Pojďme se na každý z pilířů úspěšného webu podívat zblízka.
1. Přizpůsobení webu marketingovým cílům
Co vlastně od webu chcete? Proč byste ho měli mít, co vám má přinášet? A jaké kroky mají návštěvníci webu ideálně udělat? To jsou naprosto základní strategické otázky, na které je potřeba předem znát odpovědi. Právě od nich se totiž bude odvíjet vše ostatní – od základní architektury webu, přes samotný obsah až po nastavení strategií online marketingu.
2. Technologická úroveň webu
Řádky kódu sice běžný uživatel neuvidí, ale jejich celková kvalita posune každý web o několik stupínků výše. Ať už mluvíme o bezpečnosti webových stránek, rychlosti jejich načtení anebo přizpůsobení obsahu mobilním zařízením (tzv. responzivitě), technologická vyspělost webu se projeví při každém zobrazení.
3. Grafické provedení, moderní a svěží design
Jak víme z učebnic marketingu i z vlastní zkušenosti, my lidé se rozhodujeme spíše na základě emocí než chladné logiky. Stačí nám několik sekund a už víme, zda se nám to líbí, anebo ne. Nudné – nebo naopak křiklavé? První dojem tvoříme jen jednou. Úspěšný web svojí grafikou a designem nadchne a svým návštěvníkům mezi řádky předá kýžené sdělení jak o produktu, tak jeho filosofii, je proto potřeba si dát skutečně záležet.
4. Přehlednost a jednoduchá orientace
Pokud jste se někdy v životě ztratili v ulicích neznámého města, víte, že to obvykle není zrovna nejpříjemnější dovolenková vzpomínka. Pokud tedy chcete, aby se návštěvník vašich stránek necítil jako zmatený turista, musí webová prezentace splnit svoji roli „mapy“ na 100 %. Začněte tedy úvahou, jak ideálně by měl návštěvník vaším webem procházet, promyslete strukturu hlavního menu i nadpisů a zdůrazněte tlačítka akcí (objednat, odeslat, stáhnout). Váš návštěvník zajisté ocení, že rychle a intuitivně najde na vašem webu vše, co právě potřebuje.
5. Obsah a úroveň textů
Ať už uvažujete o minimalistickém webu, e-shopu s blogem anebo pro svoji prezentaci využíváte silný vizuál, mějte na paměti okřídlené úsloví „obsah je král“. Už během první sekundy musí být jasné, o jaký produkt či téma vlastně jde - a proč zrovna vy. Kvalitní web zároveň umí vyvážit množství textového obsahu tak, aby web sdělil vše podstatné, ale nebyl „až příliš upovídaný“. Váš návštěvník nemá čas na pět odstavců o ničem – takže „rychle a k věci“! Pokud si nejste stylistickou či gramatickou úrovní svých nadpisů, textů či reklam jisti, povolejte pro jistotu copywritera anebo alespoň korektora. Věřte, že tři hrubky na hlavní stránce vám někteří návštěvníci neodpustí.
6. Kvalitní redakční systém a servis webových stránek
Co platí dnes, nemusí platit zítra. To máme všichni ověřené jak v životě, tak v podnikání. Dříve nebo později proto každý web potřebuje úpravy a aktualizace. Webové stránky se musí v čase přizpůsobovat jak potřebám podnikatele (nový produkt, změna obchodní politiky či legislativy), tak zákazníkům (sezónní akce). Jednoduše editovatelný obsah webu v intuitivním redakčním systému tak představuje pro podnikatele obrovské plus a měl by být jedním ze zásadních požadavků při zadávání zakázky. Dlouhodobý servis, dodatečné technické úpravy (zdarma či za adekvátní cenu), správa domény a průběžné zajištění bezpečnosti webu by měly patřit k dalším maličkostem, které považuje profesionální dodavatel za samozřejmost.
7. Statistiky, testování a využití strategií online marketingu
Máte pěkný web? Fajn, ale bez pořádné návštěvnosti vám zase tolik radosti nepřinese. Proto by automatickým zájmem vašeho dodavatele měl být i následný servis, analýza statistik, testování a využití nástrojů online marketingu, které webu zajistí návštěvnost i finální prodeje. Profesionál vám pomůže jak s naplánováním celkové online marketingové strategie, tak s její citlivou realizací. SEO optimalizace, PPC kampaně, sociální sítě, email či SMS marketing, firemní katalogy…, pokud mohou mít tyto kanály pro vaše podnikání reálný přínos, vyplatí se je minimálně vyzkoušet.
Tak jak jste s vaším současným webem „dopadli“? Splňujete kritéria špičkového webu? Pokud ano, blahopřeji ke správně volbě dodavatele, který s nejvyšší pravděpodobností odvedl velmi kvalitní práci se vším všudy. Nebo patříte k těm, kteří teď při pohledu na své stránky tak trochu křiví čelo?
Stejně jako při každém rozhodnutí, které spěje k budoucím výhrám, je nejdůležitější první krok. Požádejte proto o profesionální audit vašeho stávajícího webu a získáte jasný analytický návod, na čem bude třeba zapracovat. Anebo – se rovnou pusťme do práce samotné a vytvořme pro vaše podnikání profesionální prezentaci na úrovni.
Publikováno: | Téma: Cesta úspěchu